Monday, May 12, 2008

pasangan yang comel

sesuatu yang telah membuat saya tersenyum.

ada pasangan burung (saya tidak tahu jenis burung) sedang membina sarang di rumah saya. lebih tepat lagi, pokok di laman saya.

sebelum ini, memang banyak burung yang telah membina sarang di pokok yang sama. cuma, sayangnya, setiap kali mereka menetaskan telur mereka, tentu ada seekor kucing jahat yang geram, lalu memakan anak burung itu.

pernah sekali, saya terdengar kekecohan di luar, bunyi burung menjerit. rupanya anak mereka telah di gonggong oleh kucing sialan itu

(nama dia tabby, dia kucing betina yang telah dimandulkan, lalu bertukar menjadi kucing betina yang mandul yang selalu nak cari gaduh).

pernah juga sekali, saya terlihat, dua ekor anak burung cuba untuk terbang. seekor terbang dengan hebatnya, spreading its wings like it was born to fly. seekor lagi, kurang berjaya. tercungap-cungap. lalu, tanpa di sedari, dia telah dibaham oleh kucing sial itu.

kali ini, akan saya jaga keluarga burung itu dgn baiknya. untuk apa? untuk mendengar siulan mereka pagi2.

*senyum*

elok-elok ye jack dan jenny, harap keluarga kamu akan bertambah lagi.

No comments: