Monday, October 20, 2008

money

duit. money. wang. dough.

hurm.

one thing that the whole world believe is important.

tapi, betul ke penting?

kalau ye, sejauh mana penting nya? apakah tahap penting nya?
kalau tidak, kenapa? apakah yang lebih penting daripada nya?

duit. money. wang. dough.

hurm.

saya kurang mengerti tentang hal ini.

benar, kerana saya tidak pernah lagi dalam keadaan yang terdesak memerlukan duit.

saya tinggal dengan keluarga.

makan, tidur, air, api, semuanya dibayar mama babah.

seolah duit itu tiada hal. seolah duit itu tiada makna. seolah duit itu tiada nilai.

realitinya, tanpa saya sedar, duit itulah yang memberi harga kepada seseorang.

manusia zaman sekarang, tidak kiralah kita mahu terima atau tidak, menilai seseorang dengan berapa banyak duit mereka.

dan, malangnya, kita hidup dalam dunia ini yang satu, berkongsi dengan mereka yang cetek pemikiran.

'berapa gaji kau?' kenapa, mak kau nak jual tubuh ke kat aku?
'kau bawak kereta apa?' kereta lembu
'fuyoh, dia ada 4 kereta' dan dia selalulah bagi kau pakai kereta dia tu kan
'pasni i nak pergi shopping beg plak lah kat coach' sugar daddy kau belanja eh, tukar dengan tetek kau tu
'aku pakai dua handphone nie sebab senang orang nak call' macamlah kau tu george bush keparat, sibuk nak perang sana sini

kata-kata yang memualkan. serious.

kepada kamu-kamu yang ada ciri-ciri seperti di atas, maaf. saya tidak berniat untuk menyinggung, tetapi memang saya benar-benar tidak boleh menerima. tekak terasa loya.

penuh plastik. penuh kepalsuan. fake.

maaf sekali lagi jika entri saya menyinggung.

ini hanyalah diri saya. blog saya.

kalau saya nak iklankan diri jual tubuh pun, ini blog saya.

kalau math genius pun boleh buat, ahem, ahem, sufiah alert saya pun bole.

asal saya tidak menyalahi undang-undang sehingga boleh didakwa di bawah akta isa.




damn you money.

tapi alhamdulillah, selama ini, Allah sentiasa memberi rezeki yang mencukupi.

No comments: