Thursday, February 26, 2009

I have a thought

I have a thought.

Apakah itu logik?

Sesuatu masuk dek akal? Atau sesuatu yang dapat dilihat oleh mata kasar?

Mengikut thesaurus yang terdapat dalam mia, logic is, ‘reason, judgment, sense, common sense, lucidity, reasoning, rationality, sensibleness, soundness’. (read : common sense)

Common sense. Masuk dek akal. Boleh diterima akal.



Persoalan ini timbul apabila salah seorang student saya mengatakan ‘it is not logical’ terhadap jawapan yang diberikan saya ketika dalam kelas.

What I really wanted to know is, bolehkah kita separatekan (pardon my language, yang penuh dengan bahasa rojak) mathematic dengan logic?

Untuk menjawab soalan ini, saya suka untuk mengimbas kembali waktu saya di upm.

Ketika tahun terakhir mengambil bachelor dalam statistics, saya telah mengambil satu subjek mathematic, yang memfokus kepada membuktikan sesuatu rumus/formula.

Contohnya, ‘prove that P (a given b) = P (a), a and b are independent’

Untuk menjawab soalan ini, kita memerlukan pengetahuan dalam probability, and I am not talking about menghafal apa yang dah ada dalam buku. You need to understand the concept behind the word ‘independent’.

Let us not go deeper into probability.

Apa yang saya cuba sampaikan di sini, ketika subjek inilah saya tahu, segalanya tidak terhad dalam mathematic.


Di sinilah datangnya perkataan ‘paradox’.

Inconsistency, absurdity, irony, contradiction, contradiction in terms, oxymoron, enigma, puzzle.

Yang mengatakan, to prove something on paper, doesn’t necessarily mean you are proving it in real life.

For example, a very famous Barber’s Paradox, an Infinite Sets Paradox, a fun Pascal and Fermat case, and another fun Pascal and Fermat case.


Konsep logik dalam mathematic sekarang sudah tidak boleh diterima bulat-bulat, as now we have so many good mathematician who went to go and disproof everything. which, for me, is great. To have something so static and ancient, would be boresome.

Jadi, ayat 'it is not logical' itu seperti sudah tidak boleh dipakai.




Tetapi, bagaimana dengan situasi saya?

Bolehkah Xo itu mengambil value negative?


I stand by it, the answer is BOLEH.



Cuba teka apa saya jawab kat student saya itu?

Think out of the box, for a change.


And telling me how to do my calculations correctly, is like telling Bush to go and do his job terribly.

Maksudnya, tak perlu. Kami berdua tau kerja kami.



Tetapi, janganlah anggap yang saya tidak suka healthy debate, because I loved it. Cuma, ilmu kena ada untuk berdebate dengan saya, tambahan pula tentang statistics.

Dah, nak tidur. Pagi nie kena pergi kelas awal, bebudak tu ada mid-term.

No comments: