Friday, February 27, 2009

manusia menyampah

perhatian : ini bukan entri merungut

first, there are two things to take note.
satu : pelajar saya berjumlah 230 orang.
dua : mid term baru-baru ini adalah berbentuk calculations, yang mengandungi 3 soalan.

dan, saya yang harus memeriksa kesemuanya sekali.

perhatian : ini bukan entri merungut

tetapi, bayangkan untuk memeriksa semuanya sekali. seolah saya ini perempuan kalis peluru, yang mampu menahan segala tembakan rambang.

tetapi, saya mampu. (ini hanyalah fikiran positif)


kalau di afrika selatan, perempuan-perempuannya, berjalan jauh, ke pasar harian, yang jauhnya berbatu-batu, semata untuk menjual hasil tanaman, mencari rezeki untuk keluarga, takkanlah saya yang hanya perlu untuk duduk di kerusi, di bawah bumbung rumah, masih merasakan beban melakukan tanggungjawab saya?


tetapi, yang sebenarnya, saya marahkan en itu. kalau dah tahu tak mampu nak mark paper, apa kejadah kau pergi buat soalan subjektif? buat jelah soalan objektif.

manusia yang tidak pandai nak melihat masa depan, itulah dia. tidak pernah nak mengukur baju di badan sendiri.


whatever. ini bukan entri merungut pun. cuma tak paham kenapa ada manusia macam ni, yang tidak tahu untuk memikirkan masa depan sendiri, lalu menyusahkan orang lain.



nasib aku memang takda kerja lain pun.

No comments: