Friday, August 15, 2008

segala yang terhebat

saya rabun.

rabun jauh.

saya ingat lagi, dolu-dolu, saya mengadu kat mama saya dah rabun (itu pun setelah mata saya memang dah tak bole nampak dengan jelas 100 meter di hadapan). mama bawak saya pergi england optical. check mata. cina kedai tu terperanjat.

kanan saya 345, kiri saya 300.

dan saya baru berumur 12 tahun.

*gelak terbahak-bahak*

teruk betul kan mata saya. entahlah kenapa.

"dia selalu belajar malam ka?"
"mana ada, tapi dia suka baca buku malam."

perbualan mama dengan cina tu. saya ingat, sebab kelakar.

memang betul, dulu saya suka membaca. mana2 saya pergi, ada buku yang saya bawa. what ever bahan bacaan pun. surat khabar. brochure. resit. apa2 yang ada tulisanlah pendek kata.

sekarang, saya masih juga suka membaca. cuma, bahan bacaan tu sudah kurang. atau mungkin sebenarnya saya lebih suka membelanja duit untuk baju, kasut, beg dan segalalah yang perempuan suka.

tetapi, setelah berjumpa dengan en. nasir, seorang yang juga suka membaca, saya jadi kembali sayang kepada buku.

sudah banyak buku saya habiskan. sudah banyak buku juga saya kongsi dgn en. nasir.

tahu apa yang saya sedar? buku itu sentiasa di situ, di tempat terakhir kamu letak. maka, buku itu adalah peneman kamu, tidak kira hujan atau panas.

sekarang, saya ada lagi satu kegemaran (tak nak ckp hobi, sebab hobi tu bila kita ada masa, sedangkan saya bila takda masa pun suka buat).

saya suka berenang-renang (walaupun tak terror mana).

syukur saya ada jumpa lagi benda hebat yang ada dalam dunia ni.

keluarga. kawan. en. nasir. buku. renang.






i am blessed.

No comments: