Wednesday, June 10, 2009

12 senarai

tutup mata, tak boleh lupa jugak.

aku ni memang pendendam.

nasiblah kalau kau carik pasal dengan aku. sampai matilah kau akan nampak betapa bencinya aku terhadap kau.

tetapi, aku bukan senang-senang je nak berdendam dengan orang. susah. contohnya, kalau kau makan coklat mahal aku yang berharga rm80 dalam peti ais. takde hal. silap aku jugak, kenapa aku simpan dalam peti ais kalau tahu manusia-manusia dalam rumah ni kuat makan tapi takda duit nak beli.

tapi, aku akan berdendam dengan kau kalau, aku dah simpan coklat mahal aku yang berharga rm80 dalam bilik aku, siap sorok dalam almari, kau pergi masuk bilik aku, selongkar almari aku, pastu amik coklat aku, bagi kat orang lain, cakap kau yang beli.

bahalol.

ps : cerita contoh di atas adalah fiksyen semata. bukan langsung fakta, jadi tak perlulah cuba nak memahami cerita disebalik cerita itu.

kenapa, ada manusia yang tidak fikirkan orang lain? kenapa, ada manusia yang terlalu oblivious akan perasaan manusia? kenapa mereka tidak ada idea langsung tentang cara untuk menjaga hati manusia?

satu jawapan.

mereka ini manusia tidak berpelajaran.

tidak paham konsep 'orang berbudi, kita berbahasa; orang memberi, kita merasa'. sebab itulah jadinya begini, golongan tidak fikir orang lain.

contoh golongan ini :

1. mat rempit
2. room mate kaki kibau makanan/sorok makanan tapi makanan orang bukan main lagi mengendeng mcm tak makan setahun/tak reti nak cuci pinggan
3. peragut
4. boyfriend yang lebih mengutamakan kawan/melayan perempuan secara rawak/kaki pau tapi tak pernah bagi sesen pun kan pasangan
5. adik-beradik kaki dengki/kaki bawak mulut/kaki pinjam duit tak bayar
6. jiran sebelah yang suka karaoke pepagi buta, lepas subuh terus nak karaoke
7. sedara-mara perabis beras, datang rumah, semua dvd, cd, baju, buku nak angkut bawak balik rumah sendiri
8. bibik-bibik yang lari dengan pakwe, lepas tu dah susah nak kerja balik, boleh blah
9. penguatkuasa-penguatkuasa yang makan gaji tipu, tak pernah nak saman orang yang parking kat atas jalanraya
10. anak-anak menteri yang tak tahu malu, tak tahu mak bapak kau pemimpin negara, keluar gambar telanjang/minum arak
11. girlfriend yang banyak kawan lelaki/kaki pau tapi tak pernah bagi sesen pun kan pasangan/suka pakai pink
12. tokey-tokey telefon/komputer/kamera/dvd cetak rompak yang kata 'manyak bagut ho ini barang. lu mesti suka punya' tapi lepas dua minggu, rosak, babi


di atas ini semua adalah manusia yang tidak berpelajaran. tidak reti nak hargai apa yang orang dah bagi kat mereka.

saya harap saya dijauhkan dari mereka.

saya lebih rela mati.

No comments: