Friday, August 28, 2009

2 jam panuh bermakna

kesesakan lalulintas di kuala lumpur/selangor adalah di tahap yang paling fakof.

1. pembinaan jalanraya amatlah tidak memikirkan masa depan. buat sekadar nak memuaskan komplen-komplen pengguna jalanraya. jalan dari 3, 4 lane, tetiba jadi 2 lane. kepala hatok kau. siapa yang ajar kau buat jalanraya? kau pergi sekolah tak? takde perancangan langsung. what usually took only 30 minutes, jadi 2 jam. 2 JAM?! ya tuhan, membazir masa. membazir tenaga. membazir minyak/duit. one word to describe this situation. bahalol.

2. pemandu suv/mpv ingat mereka kebal. bawak kereta macam bawak tank askar. nak main redah je. kalau boleh, divider jalan tu dia nak lalu. mereka ini juga tidak suka bagi signal. nak masuk lane, main masuk je. orang yang bawak kancil, motor jadi kesian. terpaksa mengelak dengan secara terkejut, tetiba sebelah ada kereta 'tank askar' nak cilok. bodoh betul.

3. tidak nampak batang hidong polis trafik. tak taulah mana mereka pergi, mungkin jaga trafik di kawasan perumahan, sambil mencari mangsa pau. tu yang kes 2 boleh berlaku, tiada pegawai enforcement untuk memantau. mereka ini tiba jika ada kemalangan. baru nampak batang hidong mereka yang penyek itu.

tiga di atas adalah perkara yang paling annoying ketika traffic jam. rasa nak nangis kalau stuck dalam traffic. MEMBAZIR MASA!!!

fakof.

No comments: